librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

نماز کودکان

 

نماز کودکان 

سجده بر خاک


 

دامن مادر بود نخست دبستان 

گزل روانشناس معروف آمریکایی می گوید:بسیاری از رفتارهایی که درجوانان و نوجوانان مشاهده می شود مثل کمرویی-گوشه گیری-پرخاشگری-بی رغبتی نسبت به نماز و روزه ویابرعکس شادابی ؛سرزندگی واقامه نمازوروزه واهمیت دادن به احکام مذهبی غالبامتاثرازتجارب تربیتی کودکان قبل ازورودبه مدرسه است. 

· یادگیری درکودکان 

کودکان تشنه یادگیری اند ونیاز به دانستن وپی بردن به راز هستی یک نیاز فطری در آنهااست. آن ها می آموزند مستقیم و غیر مستقیم آگاهانه و

 ناآگاهانه برای کودکان همه جا کلاس درس ومدرسه است و همه کس می تواند مربی و معلم آنها باشد. سؤال از چرائیها،چگونگی ها،پی بردن به علت ها و معلولها ورازها و اسرار همه نشانی است از نیازآن ها به دانستن و فهمیدن و لذا سعی کنیم که آموخته های کودکان با رضایتمندی و خوشنودی توِأم باشد.



یادگیری و آموزش می تواند به دوگونه باشد:


    1-آموزشهای مستقیم که ممکن است یادگیرنده رغبت ومیل وانگیزه

  ازخودشان نشان ندهدوخسته شود.


 2-آموزشهای غیرمستقیم یامشاهده ای،ازطریق مشاهده رفتارهای

       والدین،مربیان ودیگرالگوها

 

نمازخواندن کودکان خردسال نیزرفتاری است که ابتداآنرااز طریق مشاهده نحوه نماز خواندن والدین،عظمت نماز،توجّه ویژه به نماز اوّل وقت،اذان،اقامه ونحوه وضوگرفتن،حتی مکان نماز،مهر و تسبیح و ادای جملات نماز،طمأنینه در نماز و....همه وهمه از عوامل مهمی هستند که می توانند در ایجاد وپرورش احساس مذهبی به خصوص تمایل به نمازخواندن درکودکان دخیل باشند.دراین زمینه آنهایی که نوجوان وکودک باایشان ارتباط متقابل دارندمثل پدرومادر،دایی،عمه،خاله،عمو و معلم ومدیر،بیشترین تاثیررامی تواندازنظرمثبت یامنفی بودن درکودک ونوجوان بگذارد.  

·  نقش الگوهای رفتاری درپرورش احساس مذهبی 

«هرچه الگوهای بزرگسال برای بچه هامطلوبترومحبوبترباشندمیزان تأثیرپذیری آنهابیشتروپایدارتراست.» 

زیرابارفتارهای بزرگسالان همانندسازی می کنندورفتاری همسان آنهاانجام می دهند.

یعنی هر قدر والدین و عموودایی و معلم و... را بیشتر و قلبا دوست داشته باشند به صورت ارادی و غیر ارادی تلاش می کند که رفتاری نظیر آنها داشته باشند. و این امر یک گرایش کاملا فطری است.لذا اگر والدین و معلم دلشان می خواهد که فرزندان و شاگردان آنها رفتارها و باورهای مطلوب آنها را مورد توجه کامل قرار دهند باید در درجه اول سعی کنند که همواره رفتارها شان  محبت آمیز باشد تا قلوب آنها را تسخیر نمایند.

زیرا هر اندازه پیوندهای عاطفی میان ایشان بیشتر باشد همانند سازیها افزون تر میشود.

به علاوه رفتار معلمان و دبیران محبوبی که هنگام اذان در کلاس مدرسه و نماز خانه به اقامه نماز می پردازند و هم چنین مشاهده الگوهای رفتاری موفق و شاخص در جامعه چون: متخصصان،پزشکان،مهندسان،دانشجویان،خلبانان،ورزشکاران، نویسندگان و هنرمندان که به هنگام سرود وارستگی و آزادی اذان به نماز می ایستد بدون تردید حس کنجکاوی و همانند سازی نوجوانان و کودکان را برمیانگیزد واحساس خوشایندی نسبت به نماز در آنها به وجود می آورد. 

                                                                                 نوشته :آقای دکتر افروز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.