librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

عید سعید فطر مبارک

 

استشمام عطر خوش بوی عید فطر از پنجره ملکوتی رمضان گوارای وجود پاکتان  

 

GhadireKhom (12)_Www.Shabhayetanhayi.ir

نشست هم اندیشی عفاف و حجاب در سازمان بهزیستی استان مازندران برگزار شد .

نشست هم اندیشی عفاف و حجاب به منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تحکیم بنیان خانواده با حضور آقای منفرد حراست محترم سازمان بهزیستی مازندران و سرکار خانم صفری استاد دانشگاه و حوزه و کلیه کارمندان  و بسیجیان خواهر دستگاههای مقاومت بسیج ادارات کل استان مازندران برگزار گردید


به مناسبت گرامیداشت  21  تیر روز عفاف و حجاب  نشست هم اندیشی پیرامون موضوع چگونگی اصلاح پوشش اسلامی در خانواده و ادارات و همچنین اهمیت ارزش حجاب و نقش آن در تحکیم بنیان خانواده و حفظ امنیت در جامعه در سازمان بهزیستی استان مازندران برگزار شد. در این جلسه کتابداران بسیجی شهرستان ساری خانمها زرین تاج باقری و سیده فاطمه سلیم بهرامی ، ماریا متولیان ، نکیسا قاسمی و معصومه باقری حضور داشتند.

در این نشست  ابتدا جناب آقای منفرد حراست محترم آن سازمان ضمن عرض خیرمقدم گویی ، درمورد موضوع این نشست سخنانی را ایراد فرمودند و در ادامه سخنران این مجلس سرکار خانم صفری استاد دانشگاه و حوزه خواهران  ضمن تأکید بر لزوم ایجاد باور در موضوع حجاب و ضرورت ارتقاء آگاهی و دانش اشخاص در این خصوص بیان داشت حجاب از نظر فرهنگ عمومی و غالب یک ارزش و هنجار اجتماعی می باشد و نقض آن جامعه را با آسیب اجتماعی گوناگون مواجه می سازد وی در ادامه گفت اگر همگان معیاری به اسم حجاب را باور داشته باشند و آگاهی و دانش ما در این زمینه افزایش یابد و به اعتقاد قلبی در این خصوص برسیم قطعاً این ارزش در جامعه نقض نخواهد شد و آحاد جامعه آن را رعایت خواهند کرد علاوه بر این با توجه به اینکه تعارض فرهنگی از عوامل است که در نقض حجاب تأثیرگذار است لذا باید همواره به این مقوله نیز توجه ویژه و خاص مبذول داشت.

در پایان به ده نفر از خواهران بسیجی به رسم یادبود هدایایی اهداء گردید.

بزرگداشت حجاب و عفاف

نامگذاری روز حجاب و عفاف

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

 

توطئه‌ی کشف حجاب

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضا‌خان- که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد- درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ی کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ی کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد.

 

تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.

 

در سال 1313 رضا‌خان عازم ترکیه شد و با مشاهد‌ی تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی‌‌کمال‌آتاتورک در جهت غربی کردن جامعه‌ی مسلمان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستای اسلام‌زدائی و به‌ویژه حجاب‌زدائی گام برداشت. در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.

 

حجاب باعث حفظ بنیان خانواده بوده و نبودش باعث فحشا و تزلل خانواده است

 

حجاب و عفت
دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.

 

بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

 

آثار و اهمیت حجاب
موفقیتهای معنوی: حجاب بالهای فرشته های زمین است ، زن پوشیده از بین خود و خدای خود ، خداوند را برگزیده است و از بین احکام دین و خواسته های نفس به احکام دین رو کرده است.

 

مصونیت وآرامش زن : زنی که دیده نشود مورد طمع قرار نمی گیرد امنیت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامی است انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد پوشش دینی نیز نگهبان زن از نگاههای آلوده و آسیبهای احتمالی است که به زن مصونیت و آرامش می بخشد و هر چه این پوشش کاملتر گردد درصد امنیت وحفاظت آن بالاتر می رود.


سلامت و زیبایی : حجاب اسلامی تجلی زیبایهای معنوی زن است بدون شک حجاب دینی ، زن را از آفات و بیماریهای بسیاری بیمه می کند ومی تواند طراوت وجمال او را پایدار سازد. زحمت حجاب حق بیمه ای است که زن برای حفظ آرامش و سلامت آرامش خود می پردازد زیرا حجاب پرده ای است که از ورود تیرهای نگاه  سخنان بیهوده ومشکلات دیگر به درون محیط امن او جلوگیری می کند زن بی حجاب آسیب پذیر است وقتی که زن از حجاب دینی خود خارج میگردد آفات فراوانی سلامت اورا  از بین می برد . حجاب زن را پاینده تر ، سالمتر وپاکیزه تر نگاه می دارد.

 

کاهش مفاسد : پوشیدگی زنان و رفتار متین جوانان در اجتماع همواره سدی محکم در برابر وسوسه های شیطانی بوده است. مقایسه آمار جنایات جنسی در جامعه نشان می دهد که زنانی که دارای پوشیدگی و محجب هستند نقش مهمی در کاهش مفاسد اجتماعی دارند زیرا بسیاری از جنایات جنسی، با عفت و پاکدامنی جوانان و حجاب زنان از بین می رود. وقتی که عفت در نگاه و رفتار و کردار وجود داشته باشد تحریکات جنسی هیجانات و عشقهای کاذب که بسیاری از جوانان را گرفتار کرده است نیز از میان می رود وسلامت اخلاقی نیز برجامعه حاکم می شود.

 

حفظ بنیان خانواده :حجاب باعث حفظ بنیان خانواده بوده و نبودش باعث فحشا و تزلل خانواده است. یکی از دلایل کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده به دلیل  زیاد شدن زنان بی حجاب و بی بند و بار و آرایش کرده و عشوه گر است؛ چرا که زنان رنگارنگ و آرایش کرده در همه جا حاضر بوده و مردان با دیدن و ارضاء شدنشان کمتر به تشکیل خانواده فکر کرده و تصور می کنند با ازدواج خود را محدود خواهند کرد.

 

زنان با حجاب خود هم در تحکیم خانواده شخصی خود نقش دارند و هم در تحکیم خانواده دیگران. اما نقش آن ها در تحکیم خانواده خود، به این لحاظ است که اعتماد شوهر را به پاکی خود جلب می کنند. اما نقش آنها در تحکیم خانواده دیگران، مردان دیگر از تمتعات خارج از خانواده محروم می باشند لذا به همسران خود بیشتر توجه می کنند.

 

از سوی دیگر رعایت پوشش اسلامی از سوی زنان در برابر مردان یکی از مولفه های سامان دهنده روابط سالم زن و مرد در اجتماع است و زنان را از صورت کسانی که خواسته یا نا خواسته رقیبانی در برابر همسر مردان قرار می گیرند و مردان را به خود و زیبایی های خود می خوانند ، خارج می کند و جاذبه های همسران را برای یکدیگر و درون خانواده نگه می دارد و باعث پدید آمدن جاذبه های بیشتر همسران برای یکدیگر می شود و از این راه به استواری بنیان خانواده کمک می کند. 

 

 

شهادت حضرت علی (ع)

 

 


 

 

  کوفه امشب التهاب محشر است
کوفه امشب  کربلایی دیگر است

جبرئیل  آوای غم سر  داده  است

در  فلک شوری دگر  افتاده  است

تیر  غصه   بر  دل   زارم   نشست
تیغ دشمن فرق مولایم شکست

قلب  مجنون  سوی صحرا   میرود

حیدر  امشب  سوی  زهرا   میرود 

 _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_


نقد کتاب جام بلیک

"جام بلیک" کتابی با رویکردی متفاوت در حوزه ی خاطره ـ داستان جنگ و انقلاب است که 55 روایت از 23 راوی، درباره یک شخصیت گمنام را در بر می گیرد؛ شخصیتی که لابه لای این روایت ها تلاش می‌کند تا با روایتی متفاوت و ممتاز دست به واکاوی و کشف خودش بزند.

"جام بلیک" کتابی با رویکردی متفاوت در حوزه ی خاطره ـ داستان جنگ و انقلاب است که به قلم و تدوین ابراهیم باقری حمیدآبادی و مسعود آب آذری در 276 صفحه نوشته و تنظیم شده است و توسط انتشارات نوچ در 3000 نسخه به چاپ رسید.

"جام بلیک" شامل 55 روایت از 23 راوی، درباره یک شخصیت گمنام است؛ شخصیتی که لابه لای این روایت ها تلاش می‌کند تا با روایتی متفاوت و ممتاز دست به واکاوی و کشف خودش بزند. 

انسانی که 28 سال بعد از عزیمت از این دنیا در روایتی پر از چراها و تردیدها سعی در بازنمایی زوایای پنهان درون و بیرون خود دارد.

این کتاب با روایت های کوتاه اما جذاب و زیبای خود خواننده را به تب و تاب فعالیت‌های جسورانه و افکار فیلسوفانه‌ی قهرمان خودش همزاد می کند.

خاطراتی روان و پر پیچ و خم درباره ی انسانی ناشناخته که لابه لای ازدحام و شلوغی زمان فراموش شده بود. حرف هایی مستند از پیر و جوان، زن و مرد، همکار و شاگرد، دوست و همرزم، خانواده و هم محلی که در روایتی رفت و برگشتی و سیال مانند رمانی جذاب، شیرین و پر تعلیق جلوه گر شده و ذهن خواننده را سرشار از حظِ لحظه های ناب کرده و شیرینی درک زندگی پر افت و خیز یک قهرمان جسور، متفکر و خونسرد را در خاطر او ماندگار می کند. از این رو "جام بلیک" اثری ماندگار برای همه نسل ها و خواندنی برای سنین مختلف است.

"جام بلیک" در حقیقت جام جهان نمای معلم و متفکر شهید سردار شعبان فکوری جویباری است.  

 

جلسه نقد کتاب جام بلیک عصر روز یکشنبه 14/4/94 در سازمان حوزه هنری باهمکاری کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی باحضور نویسندگان کتاب آقای باقری حمیدآبادی و مسعود آب آذری و خانواده شهید فکوری (دختر و پسر و خواهر شهید) و همچنین همرزمان شهید و کتابداران شهرستان ساری و دیگر مدعوین درسالن همایش حوزه هنری برگزار گردید.  

  

 

  

 

 

 

  

 

 

بازدید مدیرکل محترم کتابخانه های عمومی مازندران از کتابخانه عمومی ابن شهر آشوب ساروی

مدیر کل محترم کتابخانه های عمومی مازندران جناب آقای عمرانی به همراه  کارشناسان محترم آن اداره کل از کتابخانه عمومی ابن شهر اشوب ساروی بازدید کردند .طی این بازدید ایشان  ضمن دیدن از بخشهای مختلف کتابخانه  در جریان کار ها و برنامه های  انجام گرفته و همچنین به مشکلات و کمبودهای سرمایشی و رایانه ای در کتابخانه قرار گرفتند.    

لازم به ذکر است که در کوتاهترین زمان این تجهیزات خریداری شده و به کتابخانه تحویل داده شده است . 

ماتمامی کتابداران این کتابخانه از جناب آقای عمرانی مدیرکل ساعی و فرهیخته و پرتلاش  کتابخانه های عمومی مازندران برای این اقدام سریع نهایت تشکر و قدردانی را داریم. 

 

  

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  

 

 

 

فعالیتهای فرهنگی انجام شده در کتابخانه به روایت تصویر

طرح اوقات فراغت (از اول تیرماه) کلاسهای نقاشی و قرآن 

 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com

 

 

 

 

 

 

جلسه مجلس خوانی ( جلسه دوم)

 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com

 

 

 

 

  

کارگاه آموزشی از آثار استاد شهید مرتضی مطهری ( بینش مطهر) برای کتابداران شهرستان ساری

 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com

 

 

 

 

  

 

 

کارگاه آموزشی از آثار استاد شهید مرتضی مطهری ( بینش مطهر) مختص  برادران

 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com    

 

جلسه دوم مجلس خوانی

جلسه ی دوم مجلس خوانی خسرو و شیرین از شاهکارهای ادبی زبان فارسی اثر حکیم نظامی گنجوی در کتابخانه ی عمومی ابن شهر آشوب ساروی باحضور دانشجویان علاقمندان به ادبیات فارسی و داستان غنائی برگزار شد.  

در این برنامه ابراهیم باقری حمیدآبادی به عنوان استاد جلسه  وراوی داستان علاوه برشرح ابیات و داستان قرائت سره و درست بیتهای متن خسرو و شیرین به صورت گزینشی پرداخت . 

در جلسه دوم مجلس خوانی تعداد شرکت کنندگان بیشتر از جلسه ی اول بود و روز سه شنبه دوم تیرماه ساعت 17 برگزار شد و بخش دوم داستان عاشقانه ی خسرو وشیرین تا ابتدای عزیمت خسرو از سرزمین ارمن به روم و ازدواج با مریم دختر پادشاه روم قرائت و روایت شد.  

 

  

 

 

 

  

 

 

طرح بینش مطهر

طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مطهری (ره) ، زیرنظر اساتید دانشگاه امام جعفر صادق (ع) در 4 سطح شامل 40 کتاب ، تنظیم شده است . اندیشه جویان پس از گذراندن سطح 1 و 2 آثار ، شامل 21 کتاب ، به سطح سوم طرح مطالعاتی ورود پیدا می کنند. 

دبیرخانه اندیشه ناب استان مازندران ، به لطف و عنایت الهی ، از تاریخ اول تیرماه 94 با همکاری کتابخانه عمومی ابن شهر آشوب ساروی ، با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین عطاریه از شهر مقدس قم و29 نفر از مربیان دبیرخانه ، آغاز به کار نمود. 

لازم به ذکر است این جلسات در روزهای دوشنبه از ساعت 8 الی 12 تا پایان تابستان 94 ادامه خواهد یافت ، ان شاء ا... 

در طی دوره مباحثه و تدریس 6 کتاب سطح سوم شامل کتب ذیل ، مدنظر قرار گرفته است: 

* اسلام و ملی گرایی 

* بیداری اسلامی 

* ولایت فقیه و روحانیت 

* احیای تفکر دینی و علل دین گریزی  

* اسلام و توسعه  

* پایان پیامبری