librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

سیمین بهبهانی درگذشت

سیمین بهبهانی، چشم از جهان فروبست.

 
  

سیمین بهبانی، نویسنده و غزل سرا، که از 15 مرداد ماه در کما به سر می برد، ساعت 1 بامداد صبح امروز ( 28 مرداد) در سن 87 سالگی، به دلیل نارسایی های قلبی و تنفسی،  دار فانی را وداع گفت.

 

سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی فرزند عباس خلیلی (شاعر و نویسنده و مدیر روزنامه اقدام) بود. وی در سال ۱۳۲۵ با حسن بهبهانی ازدواج کرد و به نام خانوادگی همسر خود شناخته شد و از سال ۱۳۳۰ به عنوان آموزگار آغاز به کار کرد. او در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده حقوق شد، حال آنکه در رشته ادبیات نیز قبول شده بود. در سال ۱۳۴۹ از حسن بهبهانی جدا شد و در همان سال با منوچهر کوشیار که در دوران دانشجویی با او آشنا شده‌بود، ازدواج کرد.

 

سه‌تار شکسته، رستاخیز ، آن مرد، مرد همراهم، کولی و نامه و عشق، با قلب خود چه خریدم؟، مجموعه اشعار، هرگز نخواب کوروش، شعر زمان ما، برخی از آثار وی است.

 

معرفی کتاب

نویسنده: نادر ابراهیمی  
 
چکیده: «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‎آمد» بی‎شک مهمترین اثر در حوزه‎ی ادبیات داستانی است که با موضوع رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی ره نوشته شده است. نویسنده‎ی این کتاب، داستان‎پرداز و رمان‎نویس بزرگِ معاصر زنده‎یاد نادر ابراهیمی است که پیش از نوشتنِ «سه دیدار» با «آتش بدون دود»، «بار دیگر شهری که دوست می‎داشتم» و دیگر داستان‎ها و عاشقانه‎هایش از معتبرترین و محبوب‎ترین نویسندگانِ پنجاه سال اخیر در ایران بود. در اهمیت این کتاب همین بس که خود مرحوم نادر ابراهیمی در پایان سه دیدار نوشته است:
«همین‌قدر می‌گویم که در عمر خویش، کاری چنین کمرشکن، در هم کوبنده و خوف‌انگیز انجام نداده‌ام، و نه، دیگر، خواهم داد» .
کتاب «سه دیدار با مردى که از فراسوى باور ما مى‏آمد» در جلد نخست خود با عنوان «رجعت به ریشه‏‌ها» است، این مجلد داستان‏ بلندى درباره زندگى امام خمینى ره است، که نویسنده در آن‏ کوشیده ابعاد مختلف شخصیتى ایشان را در قالب داستان بررسى‏ کند. دوران کودکى امام و شکل‏ گیرى شخصیت وى در دامن پرمهرمادر و صاحبه خانم (عمه ایشان)؛ مرام و منش پدر امام و نحوه‏ شهادت ایشان؛ حضور امام در کلاس درس مدرس؛ بررسى‏ شجره ‏نامه اجداد، امام و شرحى از زندگى پدر بزرگ ایشان؛ مراحل ‏آشنایى امام با دفتر حاج ‏آقا ثقفى تا ازدواج از جمله مواردى است که‏ محتواى این داستان را دربرمى‏گیرد.
نویسنده در ابتداى کتاب درباره ‏اثر خود چنین مى ‏نویسد: «من داستان مى ‏نویسم، تاریخ نمى‏ نویسم. تاریخهاى بسیارى قبل‏از من نوشته شده است و همزمان با من و بعد از من نیز نوشته‏ مى‏شود و خواهد شد؛ اما داستان، فقط یک‏بار نوشته مى‏شود؛ فقط یک‏بار. آنها که واقعیت را مى‏ خواهند نه حقیقت را، و طالب واقعیاتِ ‏تاریخى هستند نه حقایق انسانى، مى‏ توانند بى ‏دغدغه خاطر، به ‏بهترین تاریخ ها مراجعه کنند...».
سه دیدار با مردی که از فراسوی باور مامی‌آمد» شرح حال زندگی حضرت امام خمینی (ره) از زمان کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی است که به صورت داستانی ادبی نوشته شده است. به نظر می‌رسد این کتاب، گزارش سه نوبت دیدار نویسنده با رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران است، اما نویسنده این کتاب در طول حیات خود هیچ زمان توفیق دیدار با امام راحل را نداشته و کتاب را تنها بر اساس باور و نگاه خود نسبت به امام خمینی ره نوشته است. کتاب اگرچه ۳ جلدی است و نویسنده نیز بار‌ها گفته که آن را در ۳ جلد نوشته، اما تنها دو جلد از آن در دست است و جلد سوم هرگز منتشر نشده و حالا در سال‌های فقدان نادر ابراهیمی، کسی از سرنوشت جلد سوم خبر ندارد.
نویسنده در ابتداى کتاب درباره‏ اثر خود چنین مى‏نویسد: «من داستان مى‏نویسم، تاریخ نمى‏نویسم. تاریخهاى بسیارى قبل ‏از من نوشته شده است و همزمان با من و بعد از من نیز نوشته‏مى‏شود و خواهد شد؛ اما داستان، فقط یک‏بار نوشته مى‏شود؛ فقط یک‏بار. آن‌ها که واقعیت را مى‏خواهند نه حقیقت را، و طالب واقعیات تاریخى هستند نه حقایق انسانى، مى‏توانند بى‏دغدغه خاطر، به بهترین تاریخ‌ها مراجعه کنند...».
این نویسنده همچنین در بخش دیگری از مقدمه کتاب که به همسر امام خمینی (ره) و تمامی یاران و همراهان ایشان تقدیم شده، نوشته است: «در اینجا، در پیشگاه شما مردان و زنان با ایمان ایرانی که ایران را عاشقانه و پرشور می‌خواهید و آرزومند وطنی سربلند و قدرتمند هستید، به جمیع معتبرات خویش سوگند می‌خورم که آنچه در این داستان گفته‌ام، به اعتقاد و باور خودم، عین حقیقت است و جز حقیقت، هیچ نیست و بخشی از حقیقت که بتواند بخش‌های دیگر حقیقت را نفی و انکار کند، نیز نیست.»
«در میانه میدان» عنوان جلد دوم مجموعه «سه دیدار با مردى که از فراسوى باور ما مى‏‌آمد» است که روایتی دیگر از زندگینامه امام خمینى(ره) در قالب‏ داستان است.
خاطراتى از پدر در زندان شاهى و شهادت وى در آنجا در ایام قبل از تولد امام ، استفاده از افکار و سخنان عمه «صاحبه خانم»، دوران مبارزه در جوانى، حضور با برادر جهت ‏تحصیل علوم حوزوى در اصفهان، سال مصیبتى که “وبا” ۸ تن ازنزدیکترین بستگان «امام خمینى» را به کام مرگ کشاند، حکایت‌هایى از همسر امام(ره) که همیشه یاور و مشوق همسرش در راه‏ مبارزات سیاسى بودند، خاطراتى از مبارزات رجال آن زمان و… از مهمترین موضوعاتی است که در این کتاب مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: طلبه‌ای گفت: جناب مدرس! در کوچه و بازار می‌گویند که شما مشکلتان با رضاخان میرپنج در این است که سلطنت را می‌خواهید نه جمهوری را؛ و اعتقاد به بقای خاندان سلطنت دارید و نظام شاهنشاهی را موهبتی الهی می‌دانید؛ حال‌آنکه رضا خان میرپنج و سید ضیاء و بسیاری دیگر می‌گویند که کار سلطنت تمام است و عصر جمهوری فرا رسیده است.
مدرس مدت‌ها بود که با این ضربه‌ها آشنایی داشت، و با درد این ضربه‌ها، و به همین دلیل، همیشه، پاسخ را در آستینش داشت.
خیر آقا...خیر... بنده با سلطنت چه از آن قاجار باشد چه دیگری و دیگری ابدا موافق نیستم. یعنی راستش اصولا نظام سلطنتی را نظم مطلوبی برای امت و ملت نمی‌دانم؛ زیرا هیچ سلطانی تاکنون نیامده است که اجرا کننده فرمان‌های الهی باشد و همان باشد که خداوند اشاره فرموده است و موهبتی باشد با نعمتی، یا لااقل اسباب عذاب رعیت نبوده باشد. خیر...اما این عقیده بنده دلیل بر آن نمی‌شود که تن به جمهوی میرپنجی بدهم. جمهوی میرپنجی ابتدای یک درد تازه است و یک مرض مزمن.

کلاس قرآن

کلاسهای آموزشی و مهارتهای اجتماعی قرآن   

 

بازی ، نشاط و دوستی با رنگ خدا  

 

کاری مشترک با حوزه علمیه خواهران   

 

و  

 

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی 

 

در مقطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی   

 

   تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://www.roozgozar.com

 

 

 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://www.roozgozar.com  

حدیث از امام صادق(ع)

قال الصادق علیه السلام : 

تامل یا مفضل ما انعم الله تقد ست اسماوه به علی الا نسان من ...الکتابه التی بها تقید اخبار الما ضمین للباقین للا تین  و بها تخلد الکتب فی العلوم و الاداب و غیرها   

 

امام صادق (ع)فرمود: 

ای مفضل در نعمتهایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است بیندیش ...از جمله این نعمتها نویسندگی است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آیندگان می رساند .به سبب آن است که دانشها و آداب و جزآنها در کتابها جاویدان می ماند.

 

                                                         بحار الانوار ج60؛ص257  

سلام.عزیزم .خوش آمدی

جشنواره یار مهربان....

 

 

برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه فرمائید. 

 

http://www.mazandaranpl.ir

بیایید خودمان را با کتاب درمان کنیم( کتاب درمانی)

روزنامه سلامت: آرامش کسانی که اهل مطالعه هستند، بیش از کسانی است که با مطالعه بیگانه اند.

 علاوه بر درمان های علمی، شیمیایی و گیاهی امروز، راه درمان دیگری وجود دارد که به آن «کتاب درمانی» می گویند یعنی می توان با ارائه کتاب های مناسب به افراد بر اساس بحران های روحی شان، زمینه دستیابی به آرامش را در آنها ایجاد و پادزهر لازم را برایشان فراهم کرد. پس مطالعه کتاب بسیار مهم است زیرا علاوه بر تغییرات روانی در انسان تأثیر فیزیولوژیک نیز روی بدن دارد. کسی که کتاب می خواند، معمولاً قدرت آنالیز و تحلیل مسایل مختلف را دارد و راحت تر می تواند از پس مشکلات برآید چون کتاب و به ویژه ادبیات داستانی او را در معرض زندگی ها، صحنه ها و تجربه های متفاوتی قرار می دهد و این مسئله به طور ناخودآگاه مهارت خوانندگان را در رویارویی با چالش های مختلف افزایش می دهد.

از سوی دیگر وقتی بیماری های جسمی در فرد تعدد و تداوم پیدا می کند، بحران های روحی روانی او را تشدید می کند و اگر به کل انسان ها نگاه کنیم، متوجه می شویم که این مسئله خود می تواند به یک گرفتاری اجتماعی بزرگ تبدیل شود. مقصود این است که تنش های روانی افراد در کنار یکدیگر به مشکلات بزرگ تر اجتماعی تبدیل می شود و جامعه را دچار اختلال و کشمکش های روحی می کند.

امروز یکی از رفتارهایی که در اغلب کشورهای پیشرفته جهان به شکل عادت درآمده و هنوز ما ایرانیان به آن نرسیده ایم، این است که یک کتاب بالینی دارند و قبل از خواب آن را می خوانند. مقصود از «کتاب بالینی»، کتابی است که فرد علاقه خاصی به آن دارد و شب ها می تواند فصل یا صفحه ای دلخواه از آن را حتی برای چند بار مرور کند و به این وسیله ذهن و روان خود را از حرکات و اتفاق های پرتنش روزمره جدا کند و او را به خواب ببرد. این شیوه کتابخوانی که تجویزی درمانی محسوب می شود به اندازه قرص مسکن مؤثر است و آرامش مورد نیاز را به فرد می دهد. پس انتخاب یک کتاب مورد علاقه برای مطالعه در ساعت های پایانی شب علاوه بر افزودن بر تجربه ها و آگاهی ها می تواند در تلطیف روحیه و فروخواباندن تنش های درونی موثر و کارآمد باشد. 

 

خدای مهربونم دریاب مارا.....



خدایا 

کمکم کن قلم که در دست می گیرم، به یاد تو باشم و

آنچه می نگارم، مورد رضای تو باشد



طرح اوقات فراغت

ما کتابداران کتابخانه های عمومی خود آگاه هستیم که خانواده‌ها حساسیت بسیار زیادی در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و فرزندان خود دارند و مایل هستند که فرزندانشان به طور مطلوب و با محدودیت‌های لازم با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، بنابراین کتابخانه های عمومی نیز با عنایت به این موضوع محیط سالم و کنترل شده‌ای برای این اقشار از جامعه تدارک دیده است.

لازم بذکر است که کارکنان کتابخانه عمومی ابن شهر آشوب در ایام تعطیلی مدارس، برگزاری مسابقات کتاب خوانی آنلاین استانی، مکتوب واینترنتی در مناسبت های مختلف، نقد و بررسی کتابهای فاخر ادبی ایران ، کلاسهای نقاشی و قرآن و کارگاه آموزشی نویسندگی را از  برنامه های غنی سازی اوقات فراغت معرفی مینکنند.
باید اشاره کنیم که  کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین پایگاه های ارتقاء فرهنگ و آگاهی های عمومی بوده و بهترین مکان برای غنی ترکردن اوقات فراغت می باشد لذا فعالیت غنی سازی اوقات فراغت تنها به تابستان محدود نشده و جزو برنامه های اصلی تمامی کتابخانه های عمومی بالاخص کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی با محوریت توسعه مطالعه مفید در جامعه می باشد.   
 

 
 

  
   
   

بازدید همکاران(زوج کتابدار) استان آذربایجان شرقی از کتابخانه

 روز شنبه 11/5/93 کارکنان کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی میزبان همکارانمان  

 

از استان آذربایجان شرقی شهرستان شبستر(کتابخانه عمومی شندآباد) بودند . این  

 

عزیزان از تمامی بخشهای کتابخانه بازدید بعمل آورده و درپی نشست صمیمانه با همکاران  

 

به بحث و تبادل نظر پیرامون امور کتابخانه ای پرداختند. 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دعا در حق دوستان خوبم

 

 

امروز برایت اینگونه دعاکردم!  

     خدایا ! بجز خودت به دیگری واگذارش نکن!  

            تویی پروردگار او! 

                     پس قرارده بی نیازی درنفسش !  

                                یقین دردلش ! 

                                       خلاص درکردارش!  

                                                   روشنی دردیده اش!  

                                                              بصیرت درقلبش ! 

                                                                         و روزى پر برکت در زندگیش
                                                                                                     آمین

اهمیت کتابخوانی برای کودکان

 راز: آینده روشن هر کشوری را فرزندان آن سرزمین رقم می زنند.

 

اگر فرزندانمان به طور صحیح، اصولی و متناسب با شرایط و نیاز جامعه آموزش ببینند و تربیت شوند بدون شک جامعه ای موفق و پویا خواهیم داشت. یکی از ابزارهای این آموزش صحیح کتاب های مفید و ارزشمند است. بنابراین خواندن کتاب، باید در برنامه روزانه افراد از بدو تولد تا بزرگسالی گنجانده شود.

نکته مهم و قابل توجه در این بحث، این است که والدین و مربیان باید دقت داشته باشند که برای هر گروه سنی کتاب های خاصی انتخاب شود و حتی لازم است برای هر سن، شیوه خاصی برای خواندن کتاب در نظر گرفته شود. در این مقاله شما با شیوه های خواندن کتاب برای گروه های سنی مختلف (از بدو تولد تا دوران مدرسه) آشنا می شوید. البته پیش از آن درباره ضرورت کتابخوانی برای کودکان مطالبی می خوانید. 

 


 


الف: چرا کودک باید کتاب بخواند؟ 


*نیازمند آموختن مهارت های زندگی است و کتاب، منبعی مورد اعتماد در این زمینه است.

*نیازمند آموختن زبان مادری و مطالبی آموزنده و جدید از دنیای اطرافش است.

*به عزت نفس و اعتماد به نفس نیاز دارد و کتاب راهنمای خوبی برای او در این زمینه است.

اگر روزانه (هرچند اندک و کوتاه) برای فرزندتان کتاب بخوانید، این کار موجب می شود:

- ارتباط عاطفی عمیقی میان شما و او برقرار شود.

- بداند فردی دوست داشتنی است و برای والدینش مهم و ارزشمند است.

- اطلاعات و تجربیات خود را از این طریق به او منتقل کنید.

- در او حس کنجکاوی به وجود بیاورید.

- ذهنی منتقد پیدا کند.

- لغات بیشتری یاد بگیرد و احساسات و افکارش را بهتر بیان کند.

- به طور غیرمستقیم و از طریق سوالاتی که هنگام خواندن کتاب از او می پرسید، با مشکلاتی که دارد، آشنا شوید.

- و از همه اینها مهم تر، شما و فرزندتان لحظاتی خوش و مفید را با هم می گذرانید. او در کنار شما آرامش و آگاهی و اعتماد را یکجا به دست می آورد و هرآنچه می خواهید به او بیاموزید از این طریق به او آموزش می دهید.