librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

معرفی کتاب

عنوان : عاشوراشناسی  

نویسنده : پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه 

 

موضوع کتاب: ائمه اثناعشر. چهارده معصوم  
 
 
چکیده:
این کتاب در حقیقت مجموعه‌ای از بهترین مطالب و مقالات مرتبط با حادثه کربلاست.
به جهت تنوع موضوعی در مقالات، خواننده با گستره متفاوتی از مباحث پیرامون واقعه عاشورا روبروست. اشاره به جایگاه حضرت امام حسین علیه السلام در آیات و روایات، بررسی عبرت های عاشورا، پاسخ به شبهاتی پیرامون واقعه کربلا و ارائه فهرستی از کتابشناسی های موجود در حوزه عاشورا پژوهی همه و همه باعث شده است که جامعیت نسبی در این اثر بدست آید.
ارائه مطالب از بزرگان و خبرگان حوزه‌های متفاوت همچون امام خمینی (ره)، آیةالله خامنه‌ای، علامه طباطبائی، شهید مطهری، آیةالله صافی گلپایگانی، آیةالله مصباح یزدی، جلال‌الدین همایی، سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد، جلال‌الدین فارسی و دیگر اساتید بنام حوزه و دانشگاه در حقیقت تلاشی است برای ارائه محتوای متقن و عاری از هرگونه انحراف و خطا، امید است که با مطالعه این اثر بتوان زوایای جدیدی از نهضت عظیم حسینی را درک نمود.
برخی از مقالات کتاب عبارتند از:
1. قیام عاشورا، امام خمینی (ره)
2. اسرار و آثار واقعه کربلا، جلال الدین همایی
3. درس ها و عبرت های عاشورا، آیت ا... سید علی خامنه ای
4. حماسه حسینی، علامه مرتضی مطهری
5. عاشورا یا روز سرنوشت برای اسلام، سید عبدالکریم هاشمی نژاد
6. حسین منّی و أنا من حسین، محمد باقر بهبودی
7. علم امام و نهضت سید الشهدا علیه السلام، علامه سید محمد حسین طباطبائی
8. شبهاتی پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن، محمد تقی مصباح یزدی
قسمتی از مقاله قیام عاشورا اثر امام خمینی (ره):
خطری که معاویه و یزید بر اسلام داشتند این نبود که غصب خلافت کردند، خطری که اینها داشتند این بود که اسلام را به صورت سلطنت می خواستند در بیاورند، می خواستند معنویت را به صورت طاغوت در آورند. به اسم این که ما خلیفه رسول الله هستیم اسلام را منقلب کنند به یک رژیم طاغوتی.
آنقدری که این دو نفر ضرر به اسلام می خواستند بزنند یا زدند جلوتری ها آنطور نزدند! اینها اصل اساس اسلام را وارونه می خواستند بکنند. سلطنت بود، شرب خمر بود، قمار بود در مجالسشان.
خلیفه رسول ا... و در مجلس شرب خمر! و در مجلس قمار؟! و باز خلیفه رسول ا... نماز هم می رود جماعت می خواند! این خطر از برای اسلام خطر بزرگ بود و این خطر را سیّدالشهداء رفع کرد.
بنی امیه می خواستند اصل اسلام را ببرند و یک مملکت عربی درست کنند و این کار سیدالشهدا اسباب این شد که عرب و عجم و همه مسلمین توجه پیدا کردند که نه قضیه، فضیه ی عربیت و عجمیت و اینها نیست، قضیه خدا و اسلام است
.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.