librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

librarysari

کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی

معرفی کتاب تیرماه

  

نامه‌های بلوغ؛ علی صفایی حائری؛ انتشارات لیلة القدر؛ تعداد صفحات: 257

این کتاب، مجموعه پنج نامه از نویسنده است خطاب به فرزندانش که هنگام بلوغ هر کدام نگاشته شده است. با این وجود خطاب نامه‌ها عام است. نویسنده در این نامه‌ها با تأکید بر این نکته که هنگام بلوغ، تحولات روحی بزرگی در انسان رخ می‌دهد، سعی در مطرح کردن بحران‌های پیش روی جوان در آغاز راه نموده و به مثابه راهنمایی با تجربه، با او سخن می‌گوید. از طرفی او به سنی رسیده که لیاقت آن را یافته که مورد خطاب پروردگار قرار گیرد و از سوی دیگر مواجه با بحران‌هایی است که نیازمند بینش‌ها و معیارهایی است تا انتخابش بر اساس ارزش و توانش باشد. باید مقصد و راه را بشناسد و مراحل طی این مسیر را بداند و موانع پیش رو و وظایفش را به خوبی بشناسد. این نامه‌ها همگی به دنبال پاسخ دادن به این نیازمندی‌های روحی جوان می‌باشند.
ادبیات قدرتمند، استفاده از اصطلاحات قرآنی و باریک بینی و تسلط نویسنده در مسائل تربیتی از ویژگی‌های این کتاب است. 

 

 

 

 

بچه‌های کشتی رافائل؛ محمدرضا مرزوقی؛ انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ تعداد صفحات: 203

هنگامی که مشتاقان پانزدهمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی پور منتظر اعلام اسامی برگزیدگان بودند، نام کتاب " بچه های کشتی رافائل " را بعنوان کتاب سال در بخش نوجوان شنیدند. رمانی از مجموعه رمان نوجوان امروز که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آنرا منتشر کرد.

"محمدرضا مرزوقی" ماجرای کشتی رافائل را در رمانی جذاب و در قالب 204 صفحه به رشته تحریر در آورده و از بزرگ­ترین کشتی تفریحی که تا آن زمان، وارد آب­‌های خلیج فارس می‌­شود سخن می گوید. کشتی ای که در اندازه و گنجایش تقریبا نزدیک به تایتانیک بوده با این تفاوت که امکاناتی بسیار بیش­تر و به روزتر از تایتانیک داشته است.

مرزوقی با دستمایه قرار دادن داستان ورود این کشتی به بوشهر و سرگذشت غم انگیزش نه تنها نقبی به سال­‌های جنگ زده بلکه تلاش داشته کودکی خود و هم نسلانش را بار دیگر و با نگاهی امروزی مرور کند. گذشته‌­ای که با جنگ عجین شده. جنگی که در کنار سختی­‌هایش، شادی­‌های ماجراجویانه و کودکانه‌­ای دارد که باعث می­‌شود نگاه راوی به آن نه تنها تلخ و گزنده نباشد بلکه با کمی مطایبه، لحظات حمله هوایی را به لحظاتی سرگرم کننده و خنده دار تبدیل کرده است.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

 

کلت 45؛ حسام الدین مطهری؛ انتشارات: آرما؛ تعداد صفحات: 594 

عنوان کتاب " کُلت 45 " برگرفته از نام اسلحه مورد استفاده نیرو های ساواک و مجاهدین خلق (منافقین) است که خود نمادی از قدرت است که روزی در دست این افراد جای داشت. " کلت 45 " روایتگر داستان خانواده ای در دهه 1350 است که روند زندگی شان متأثر از فعالیت های سیاسی است. فعالیت هایی که به سازمان مجاهدین خلق گره می خورد و تا سال 1360 ادامه می یابد.

این کتاب مخاطب را با محور فعالیت های سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آشنا می کند. داستان دو شخصیت اصلی دارد، اما ماجراهای این رمان، زندگی خانواده ای چهار نفری را دنبال می کند. «کلت 45» رمانی است 552 صفحه ای که  به قلم نویسنده جوان، " حسام‌الدین مطهری" نوشته و در " نشر آرما " منتشر شده است.

نویسنده کتاب در معرفی اش می گوید: " کلت 45 اولین رمان من است. محصول بیست و چهار سالگی ام. اگر الآن داری نگاش می کنی و مرددی که بخری یا نه، معطل نکن. خیال کن داری یه بسته شکلات تلخ می خری که سی وشش دانه شکلات تویش هست و می خواهی هرچند ساعت یکبار یک گاز بزنی". 

  

 

 

 

7 روایت خصوصی از زندگی سید موسی صدر؛ حبیبه جعفریان؛ انتشارات: سپیده باوران؛ تعدادصفحات: 176 

حبیبه جعفریان در این کتاب شرح ماجرای سفرش به لبنان و نوشتن خاطرات خانواده صدر از امام موسی را خواندنی کرده است. امام موسی شخصیتی است که کمتر در مورد زندگی شخص و روحیات و خلقیاتش اثری مستند نگاشته شده و این کتاب از این حیث یکی از بهترین منابع است.

جعفریان در این کتاب 176 صفحه­ای قطع پالتویی، پس از مقدمه­ای دلنشین، هشت روایت خصوصی را نوشته است. هشت روایت برخلاف عنوان کتاب که هفت روایت است. چون روایت اول روایت ملیحه صدر کوچکترین فرزند امام که روزی که سیدموسی صدر برنمی گردد او تازه هفت ساله شده بود و خاطرات خانواده بعد از امام را روایت می کند. خاطرات بعد از آن به ترتیب، روایت 1 از پری خانم همسر امام موسی صدر، روایت 2 از صدرالدین صدر، روایت 3 از حورا صدر، روایت 4 از علی صدر(برادر بزرگ تر امام )، روایت 5 از خواهرها  ، روایت 6 از خواهرزاده و روایت هفتم از ام غیاث، دوست خانوادگی است . زوایای پنهان زندگی خصوصی امام را در روایت های این کتاب بخوانید. انتهای کتاب نیز آلبوم تصاویر امام موسی گرداوری شده که حاوی عکس‌هایی دیدنی و جذاب است.

نظرات 1 + ارسال نظر

خداحافظ: ای ماه بخشش و رحمت الهی/ ای ماه عشق/ طاعت / عبادت/ و ای بهترین ماه الله.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عید سعید فطر بر شما مبارکباد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.